Language

August 15, 2011

Separuh Jiwaku Melayang...

Assalamualaikum,
Beransur pulih sekarang. "Separuh Jiwaku Melayang".. begitulah aku yang tetiba sakit menjelang ramadhan, hingga sekarang aku masih belum berpuasa. Aku memang jarang sekali jatuh sakit, Alhamdulillah...di usia sekarang aku tidak mengidap sebarang penyakit samada Darah Tinggi, Kencing Manis atau lain-lain yang biasa di hidapi oleh kawan-kawan seusia ku. 2011 adalah tahun paling sibuk, berbagai projek ditawarkan membuatkan aku terus sibuk di tambah dengan permintaan kawan-kawan untuk melancung.
Persiapan menjelang ramadhan, aku bersiap dengan mengemas dan mengubah pasu-pasu bunga. Tidak itu sahaja, aku mengubah susunatur perabut di rumah sehingga tidak sedar 'compressor' aircond 2.5 pun ku seret. Puas dengan susunatur, seperti biasa setiap pagi aku exercise dan membuat senaman ringan. Pada ku agak ringan namun sepatutnya di usia ini aku seharusnya berhati-hati.
Aku akur, inilah kuasa Allah yang mahu menduga hambaNya. 1 ramadhan aku ke Hospital serdang kerana urat saraf tiba-tiba menjadi kejang. Setelah di beri 'pain killer' dan pil aku dibenarkan pulang.
2 ramadhan aku di bawa ke KPJ Seremban dan 'admitted' kerana sakit yang berulang. Setelah sakit baru ku sedar betapa bernilainya waktu sihat. Berbagai ujian dijalankan sehinggalah aku dibenarkan pulang pada ramadhan ke 6. Waktu itu selera makan terus hilang, berat badan tetiba menurun. Bayangkan seorang yang bergerak aktif tetiba terbaring dan diminta berehat sekurang-kurangnya 3 bulan untuk memulihkan kesihatan. Terasa betapa kerdilnya aku di sisi Allah yang Maha Esa. Sesekali di beri sakit terasa seolah-olah 'seluruh jiwa melayang'.

HanRahim: Ya..Allah semoga aku tenang/sabar dengan segala ujian Mu... Ameen!