Language

May 11, 2011

Sayang Mui!!



Sering kita mengatakan Segalanya dari Allah jua.. Redha akan segala ketentuanNya. 7 hari lalu aku di uji. Kebetulan hari agak panas, kasihan melihat Mui lesu dalam rumahnya, ku bukakan pintu dengan hasrat biar dia berehat di sekitar kawasan rumah. Seperti biasa Mui suka berteduh dan berehat di bawah pasu-pasu bunga. Mui yang comel pandai berlindung dari gangguan orang yang tidak dikenali atau pun kucing-kucing liar di sekeliling rumah ku. Hanya bila aku memanggil namanya baru dia akan keluar. Pada hari kehilangannya, puas dipanggil berkali-kali.....dia tidak kelihatan. Serta merta aku memberitahu jiran-jiran Mui hilang. Kelam kabut semua jiran tolong mencari Mui, puas keliling taman perumahan, longkang dan ceruk mana pun, namun Mui tidak di temui. Aku masih dapat bertenang, selepas 3 hari kehilangan Mui aku terasa sangat rindu, terbayang dia bermain di kaki ketika aku membaca, jelas di pandangan, besar badannya mengesel berbaring di tepi laptop untuk menarik perhatian ku. Hari-hari aku melaung nama Mui, dengan harapan dia mendengar dan balik ke rumah. Begitulah kasih sayang menguasai hati manusia. Dalam hati berkata bagaimana orang yang kehilangan anak... lebih lagilah kerinduan dan hati terus bertanya di manakah anak ku, makan kah dia, sihat kah dia... kalau mati mana kuburnya... Biarpun hati mengatakan segalanya adalah pinjaman semata, sebagai manusia biasa dengan jiwa dan rasa, perasaan itu kekadang terbawa dengan air mata... "Ya Allah berikan kami kekuatan, kami akui segalanya adalah kepunyaan MU". Terima kasih kepada jiran-jiran yang perihatin. Panggilan telefon mengatakan mereka telah temui Mui berkeliaran di kawasan perumahan di tepi hutan. Aku minta mereka cuba menangkap Mui kerana aku berada di luar kawasan untuk sampai mengambil masa 30 minit. Aku diberitahu mereka gagal menangkap Mui, kerana Mui akan lari jika di dekati. Tuhan saja yang tahu hati ingin cepat tiba dan menemui Mui. Sebaik tiba aku memujuk Mui, memanggil-manggil namanya dan dia datang menghampiri, aku menggosok-gosok kepalanya agar dia tenang, Mui dapat di tangkap dan ku bawa pulang... Alhamdulillah!



HanRahim: Benarlah... jiran itu saudara paling hampir.

No comments: